Lindfallet

Västergundsjö, Fors

”Frodig bäckravin med vattenfall. Lindfallet i Västergundsjö är ett vackert och sevärt område.
Bäckravinen är mycket artrik och vid själva vattenfallet infinner sig en nästan tropisk känsla.
Här växer strutbräken samt en grupp almar, den enda kända förekomsten i kommunen. Av övriga växter finns här brakved, repestarr, tibast, myskmåra, olvon, skogstry, vitpyrola och fjälltolta. Lindbäcken har en fallhöjd på över 90 m från Bergsjön ner till Västergundsjö.”
Beskrivning från Naturguiden

Fallet är ca 2-4m högt, beroende på hur man räknar.

Passa på att njuta av vattenfallet med lite fika, gå gärna en tur upp längs stigen och följ bäcken.

Vägbeskrivning
Efter fors svängar du höger, ev skyltat mot Trehörningen och stannar vid en liten vägbom vid sidan av vägen, en bit innan Gammbodtjärnarna, där du kan parkera.
Här börjar din vandring, en ca 2,2km promenad, efter en halvrisig skogsbilväg. Följ vägen så gott du kan tills du skymtar ett litet hus vid en sjö, här fortsätter du följa stigen som böjer sig mot vänster. Plötsligt kommer vägen tyvärr ta slut och man får chansa och gå vidare in i buskaget där det fortsätter en liten stig uppåt. Följ denna stig tills du kommer fram till lilla Lindfallet.